„Gestul Senatului a echivalat cu suspendarea ordinii constituţionale”, Ioan STANOMIR, profesor de drept constituţional

Daniela RAŢIU: Vă propun un scenariu, plauzibil din nefericire, şi anume: ne deplasăm câteva luni în viitor. USL a câştigat alegerile cu peste 50%, au format o majoritate zdrobitoare. Drumul spre schimbarea Constituţiei pe care şi-o doresc useliştii este în linie dreaptă. Comprimând timpul, ajungem şi la dezirabila majoritate absolută care îşi arogă posibilitatea să treacă peste deciziile luate de Curtea Constituţională. Decriptând, în fapt avem de a face cu un dezechilibru major între două puteri ale statului de drept – şi anume Legislativul şi Justiţia. Care ar fi efectele unui astfel de conflict instituţional care anulează construcţia echilibrată a statului de drept?

Ioan STANOMIR: Orice conflict instituţional care ar avea drept efect subminarea ordinii democratice nu ar fi doar regretabil, ci şi nefast pentru  naţiune.  Separaţia  puterilor în stat nu  poate fi obiectul nici unei tranzacţii  politice.

Daniela RAŢIU: Premierul ne anunţă că modificarea Constituţiei va fi făcută în prima sesiune parlamentară a anului următor, până în iunie 2013. Sunt vizate atribuţiile prezidenţiale, pe cine poate numi premier şi când şi în ce fel poate interveni în activitatea Guvernului. Mai mult, Ponta anunţă că preşedintele nu va mai putea nominaliza pe cine îl taie capul în funcţia de prim-ministru. România încă nu are reflexul  instituţional, ci mai degrabă al exerciţiului public-politic-hormonal, astfel că un proiect de republică parlamentară ”originală”, în care preşedintele este mult mai decorativ decât acum va avea ca efect acutizarea problemelor constituţionale pe care le avem? Ni se potriveşte un astfel de model pur parlamentar, în care majoritatea, după cum vedem, are reflexe autoritariste, poziţionându-se deasupra legii?

Ioan STANOMIR: În orice republică, indiferent de modelul pentru care se optează, supremaţia constituţiei este un dat esenţial.  Dacă privim  la tipul de organizare german, remarcăm această preocupare pentru  moderaţie şi constituţionalism.  Parlamentul nu este şi nu poate fi o instanţă care se situează în afara constituţiei, pe terenul arbitrariului. Este un element de care trebuie să ţină seamă cei care  pun semnul fals   de egalitate între republica parlamentară şi oligarhia parlamentară.

Daniela RAŢIU: Un alt fapt grav s-a petrecut zilele acestea. Senatul trebuia să ia act de încetarea mandatului de senator a lui Mircea Diaconu. Senatul continuă să sfideze hotărârile definitive şi obligatorii ale ICCJ şi ale Curţii Constituţionale. În cheie juridică, dacă ar fi să prezentaţi studenţilor un studiu de caz, speţa aceasta, cum l-aţi prezenta? Destructurarea statului de drept?

Ioan STANOMIR: Gestul  Senatului a fost unul  de o gravitate fără precedent. Prin semnificaţia sa, a  echivalat cu  suspendarea ordinii constituţionale.

Daniela RAŢIU:  În fapt, asistăm la folosirea pretextului că Parlamentul este reprezentantul suprem al poporului şi care, astfel,  prin vocea parlamentarilor, stabileşte cine respectă şi cine nu respectă Constituţia. Avem de a face cu un arbitrariu, cu un precedent periculos, cu o cutie a Pandorei. Manipularea este atât de grosolană încât ne întoarce înapoi în istorie. Am putea aminti Constituţia din 1991, articolul 145, care le permitea parlamentarilor să treacă peste deciziile constituţionale.  România a fost criticată pentru aceste practici înainte de 2003.

Ioan STANOMIR: Orice  reîntoarcere la practica ce permitea camerelor să invalideze deciziile Curţii Constituţionale  este contraproductivă şi nu poate avea alt efect decât subminarea democraţiei constituţionale.

Daniela RAŢIU: Atacul asupra instituţiilor început în vară continuă. Curtea Constituţională, Consiliul Superior al Magistraturii, ANI, DNA – un adevărat asalt.  Lupta pe care o duce USL este împotriva acestor instituţii şi această luptă este la vedere. Restrângerea competenţelor acestor instituţii le va transforma în instituţii pur decorative. Democraţia constituţională – indiferent de tipul de republică, de tip parlamentar, semi-prezidenţial, funcţionează prin intermediul acestui mecanism al celor trei puteri care se contrabalansează şi se verifică reciproc.

Ioan STANOMIR: Democraţia constituţională se întemeiază pe acest respect al instituţiilor care protejează domnia legii. Tentativele de a slăbi organismele evocate de dvs conduc la naşterea unei stări de arbitrariu  ce pune în pericol libertatea.

Daniela RAŢIU:  Soluţia pentru toate aceste disfuncţionalităţi periculoase este o nouă Constituţie. V-aţi implicat în programul Magna Carta Dignitas, la a cărui lansare aţi declarat că actuala Constituţie şi-a atins limita de existenţă şi nu mai poate decât să creeze conflicte instituţionale. Cum se va putea impune un proiect nou, al unei Constituţii care să servească interesele naţionale, într-o Uniune Europeană cu probleme, în condiţiile în care avem perspectiva unei puteri care are un discurs anti-european şi deja anunţă un Parlament deasupra legii?

Ioan STANOMIR: Mi se pare că nu avem alternativă  în acest moment. Suntem chemaţi să promovăm ideile decenţei şi ale moderaţiei. Dezbaterea dedicată unei noi constituţii este ocazia de a genera un climat al dialogului, demn de o naţiune europeană. Iniţiativa „ magna carta dignitas” este un pas în această direcţie. Este o cărămidă pusă la temelia unei Românii viitoare.

Daniela Raţiu

purtător de cuvânt Forţa Civică Timiş

Un comentariu pana acum.

  1. […] de cuvânt Forţa Civică Timiş Acest articol a fost publicat in categoria Uncategorized de […]