“Avem nevoie de o Constituţie care să apere libertăţile şi drepturile cetăţeneşti de jocurile politice de amploare” – Mihai Răzvan Ungureanu, articol Timpolis

Criza politică declanşată în vară nu s-a estompat. E o criză care va fi mereu pe punctul de a reizbucni, atâta vreme cât vom avea Constituţia în actuala formă – o formă ce nu lasă loc elaborării unui mecanism funcţional în cazul coabitării politice. Rescrierea legii fundamentale este primul lucru pe care Mihai Răzvan Ungureanu, liderul Partidei Forţa Civică, anunţă că îl va face A.R.D., în varianta în care va câştiga alegerile generale. Însă nu modificând natura regimului.

L-am întrebat pe M.R.U., prezent zilele trecute la Timişoara, care ar fi efectele unei noi încercări de suspendare a preşedintelui, ce mişcări în politica de alianţă pot preconiza recentele schisme din P.N.L., cum stă treaba cu “supunerea” României Bruxelles-ului, dar şi ce riscuri implică o strategie de securitate depăşită, aşa cum e cea a Româ­niei, dat fiind că forma modificată zace în Parlament, de vreo doi ani de zile. Şi l-am mai întrebat despre un subiect, destul de popular deja, care are şanse să devină şi mai popular în perioada următoare: acuzaţiile de cheltuire a banului public pe servicii de protocol, în interes personal. De ce au apărut aceste informaţii acum este uşor de înţeles. De unde vin nu e greu de dedus. Sunt, însă, adevărate sau nu?

“Instituţiile care depind direct de exprimarea constituţională trebuie depolitizate”

Presupunând că veţi câştiga alegerile în noiembrie, care vor fi primele măsuri pe care le veţi lua şi în Executiv, şi în Parlament?

Dincolo de iniţiativele legislative pe care le-aş susţine – începând cu transparentizarea cheltuielilor politice şi până la o lege care să penalizeze, prin interzicerea mandatului parlamentar, pe cei care îşi părăsesc partidul –, primul lucru care trebuie făcut, înainte de toate celelalte, este rescrierea Con­stituţiei. Avem o lege fundamentală care nu este adaptată deloc situaţiei politice actuale a României şi identi­tăţii ei internaţionale. Avem o Consti­tuţie care a fost elaborată pentru în­ceputul anilor 90 şi a fost minor amen­dată în 2003. Această Constituţie nu reflectă poziţia actuală a României în cadrul U.E. şi al N.A.T.O. şi nu lasă loc elaborării unui mecanism funcţional în cazul coabitării politice. Avem o Con­sti­tuţie ale cărei echivocuri pot fi spe­culate în sensul fragilizării democra­ţiei şi a statului de drept.

Nu este cazul să intrăm acum în detalii privind modificările concrete. Le vom raporta la concluziile lucrărilor Comisiei Prezidenţiale pentru Consti­tuţie, condusă de profesorul Ioan Sta­nomir, care este şi membru fondator al I.C.C.D. Ceea ce e evident acum este faptul că avem nevoie de o Constituţie capabilă să reprezinte statul de drept şi democraţia, să apere libertăţile şi drep­turile cetăţeneşti, astfel încât ele să nu fie puse în pericol pe seama unui joc politic de amploare, cum a fost cel din vară. Iar cheia rescrierii Constituţiei nu stă neapărat în natura regimului.

Natura regimului reprezintă, la noi, o problemă. O dovadă – evenimentele din vară.

În opinia U.S.L., de acolo pleacă problemele. În opinia noastră, proble­mele nu pornesc de acolo, ci de la cu totul alte aspecte. De exemplu, din faptul că instituţiile … continuarea articolului aici.

Un comentariu pana acum.

  1. Mishu Jamie spune:

    Constitutia trebuie rescrisa si asta cat mai repede! Nu revizuita, refacuta din temelii.